Станала съм ревнива
Вероятно заради това не мога да се включа към всеобщия хор на панегириците, които венцехвалят новата постановка на "Турандот". Или пък просто съм видяла нещо твърде хубаво и вече не мога да се примиря с нещо, по-малко от видяното.
Да подхванем изпълнителите - Камен Чанев и Цветелина Василева отвяха всички. Пяха наистина прекрасно, няма какво да се лъжем и да им търсим кусури. Това има кой да го прави, и без това. Оттам насетне обаче като се почне с Турандот, от която чухме може би една съгласна за цяла вечер и минем през Пинг, Панг и Понг, където имаше неизвадени гласове, сериозни разминавания, а високият тенор квичеше в любимата ми динамика "викандо"... драма голяма, честно.
Половината от хора си бяха абсолютни статисти, но това е често използван прийом, така че и да го говорим, и да не го говорим, винаги ще има отварящи се усти, които не произвеждат звук. Не мога да знам дали постановъчният екип е опитал да се справи с проблема, или ги е "пущил да рупат", но резултатите бяха близки до мяукане, излизащо от десетки гърла. Щом успяха почти да съсипят любимия ми хор (мда, "Gira la cote" (започва от 05:34)... но аз затворих очи и си представих, че съм в Русе. По-късно ми се наложи това да го упражня още доста пъти - със сравнителен успех, признавам.
Темпата, които Емил Табаков даде, на моменти бяха убийствено бавни (май истината винаги е по средата, предвид майтапите, че "lasciatemi passare" в Русе звучеше като "lascps", както става винаги, когато в деня на спектакъла има мач от Шампионската лига и желанието на диригента и оркестъра да се приберат възможно най-бързо, се среща със същия мерак от страна на мъжете в публиката). Оркестърът беше много над всичко останало - динамиката си беше forte от-до. Май излъгах. Имаше и доста моменти с fortissimo. Хубавото беше, че очевидно са успели да извадят и мелодии, които не бях улавяла до момента и всичко звучеше много... китайски. Изключвам методичното и много съвестно изтупване на праха от ударните, което обаче си граничеше с чиста жестокост спрямо нещастните инструменти, които, бас ловя, биха пожелали да са навсякъде другаде в този момент, само не и в кошарата на обновената зала на Националната опера и балет.
За режисурата мога да кажа най-много, но ми се ще да говоря най-малко - от уважение към г-н Карталов. Не можах да не си задам някои въпроси, които ще си отбележа и тук и по които и вие може да помислите, ако ви се случи да гледате спектакъла.
Наистина ли Пинг, Панг и Понг са такива... шутове, за чието психическо състояние можеш да се разтревожиш с абсолютно право? Това, че са министри, не значи, че са дебили и не мога да разбера защо в почти всички "трактовки", са ни навирани в очите като такива. Защо те пишат загадките на папируси, които после не играят никъде и защо, ако наистина са толкова... ъъъъм, забавни и с това се изчерпват функциите им... я има цялата огромна сцена с тях тримата и защо трябва да са ни важни, та Пучини се е скъсал да пише музика за тях? То не бе чекнене, то не бе чудо.
Каква беше функцията на червената топка за художествена гимнастика, която Турандот си подхвърляше през половината спектакъл? Ако е заради факта, че си играе със съдбите на мъжете, то, бих казала, е безкрайно илюстративно и звучи изключително грозно, когато в момента, в който Калаф решава, че или ще се мре, или ще се печели и гонгът бива ударен, да се чува тупкане на гумата в пода...
Мога и да продължавам - защо Турандот бе така войнствено настроена в самия финал, щом вече уж е променена и влюбена в Калаф и защо останахме с впечатлението, че май наистина работите отиват на умиране за него (което би бил един отличен финал, още повече, че и Камен изчезна от сцената)? И ако Калаф и Турандот накрая все пак остават заедно, защо вървяха разделени (да, да, да, той е победител, и затова е по-горе, ама нали тя уж се поправи, осъзна се и се влюби - това не я ли издига до него?). А ако са разделени, защото той е осъзнал, че Лиу, която се появява като видение, е била истинската му любов, защо не върви към нея, а се носи в посоката на Турандот?
Много въпроси, много нещо. Детайли, ще кажете вие. Ама изобщо не са детайли - защото като махнем тях, остава само констатацията: "Ах, че беше красивичко и много, много оперно." Има много хора в публиката, които гледат твърде безкритично и за които "красивичкото" е достатъчно. За мен категорично не е, а илюстрацията може да се направи и от всеки не особено добър режисьор, успял да накара едни хора да се движат накъдето им каже. Там мисълта не е задължителна, даже не е и желателна.
Аз обаче съм с други впечатления от работата на Карталов и затова плъзгането по повърхността на текста и музиката много ме изненада. Но стига толкова, поне е красивичко.
Да подхванем изпълнителите - Камен Чанев и Цветелина Василева отвяха всички. Пяха наистина прекрасно, няма какво да се лъжем и да им търсим кусури. Това има кой да го прави, и без това. Оттам насетне обаче като се почне с Турандот, от която чухме може би една съгласна за цяла вечер и минем през Пинг, Панг и Понг, където имаше неизвадени гласове, сериозни разминавания, а високият тенор квичеше в любимата ми динамика "викандо"... драма голяма, честно.
Половината от хора си бяха абсолютни статисти, но това е често използван прийом, така че и да го говорим, и да не го говорим, винаги ще има отварящи се усти, които не произвеждат звук. Не мога да знам дали постановъчният екип е опитал да се справи с проблема, или ги е "пущил да рупат", но резултатите бяха близки до мяукане, излизащо от десетки гърла. Щом успяха почти да съсипят любимия ми хор (мда, "Gira la cote" (започва от 05:34)... но аз затворих очи и си представих, че съм в Русе. По-късно ми се наложи това да го упражня още доста пъти - със сравнителен успех, признавам.
Темпата, които Емил Табаков даде, на моменти бяха убийствено бавни (май истината винаги е по средата, предвид майтапите, че "lasciatemi passare" в Русе звучеше като "lascps", както става винаги, когато в деня на спектакъла има мач от Шампионската лига и желанието на диригента и оркестъра да се приберат възможно най-бързо, се среща със същия мерак от страна на мъжете в публиката). Оркестърът беше много над всичко останало - динамиката си беше forte от-до. Май излъгах. Имаше и доста моменти с fortissimo. Хубавото беше, че очевидно са успели да извадят и мелодии, които не бях улавяла до момента и всичко звучеше много... китайски. Изключвам методичното и много съвестно изтупване на праха от ударните, което обаче си граничеше с чиста жестокост спрямо нещастните инструменти, които, бас ловя, биха пожелали да са навсякъде другаде в този момент, само не и в кошарата на обновената зала на Националната опера и балет.
За режисурата мога да кажа най-много, но ми се ще да говоря най-малко - от уважение към г-н Карталов. Не можах да не си задам някои въпроси, които ще си отбележа и тук и по които и вие може да помислите, ако ви се случи да гледате спектакъла.
Наистина ли Пинг, Панг и Понг са такива... шутове, за чието психическо състояние можеш да се разтревожиш с абсолютно право? Това, че са министри, не значи, че са дебили и не мога да разбера защо в почти всички "трактовки", са ни навирани в очите като такива. Защо те пишат загадките на папируси, които после не играят никъде и защо, ако наистина са толкова... ъъъъм, забавни и с това се изчерпват функциите им... я има цялата огромна сцена с тях тримата и защо трябва да са ни важни, та Пучини се е скъсал да пише музика за тях? То не бе чекнене, то не бе чудо.
Каква беше функцията на червената топка за художествена гимнастика, която Турандот си подхвърляше през половината спектакъл? Ако е заради факта, че си играе със съдбите на мъжете, то, бих казала, е безкрайно илюстративно и звучи изключително грозно, когато в момента, в който Калаф решава, че или ще се мре, или ще се печели и гонгът бива ударен, да се чува тупкане на гумата в пода...
Мога и да продължавам - защо Турандот бе така войнствено настроена в самия финал, щом вече уж е променена и влюбена в Калаф и защо останахме с впечатлението, че май наистина работите отиват на умиране за него (което би бил един отличен финал, още повече, че и Камен изчезна от сцената)? И ако Калаф и Турандот накрая все пак остават заедно, защо вървяха разделени (да, да, да, той е победител, и затова е по-горе, ама нали тя уж се поправи, осъзна се и се влюби - това не я ли издига до него?). А ако са разделени, защото той е осъзнал, че Лиу, която се появява като видение, е била истинската му любов, защо не върви към нея, а се носи в посоката на Турандот?
Много въпроси, много нещо. Детайли, ще кажете вие. Ама изобщо не са детайли - защото като махнем тях, остава само констатацията: "Ах, че беше красивичко и много, много оперно." Има много хора в публиката, които гледат твърде безкритично и за които "красивичкото" е достатъчно. За мен категорично не е, а илюстрацията може да се направи и от всеки не особено добър режисьор, успял да накара едни хора да се движат накъдето им каже. Там мисълта не е задължителна, даже не е и желателна.
Аз обаче съм с други впечатления от работата на Карталов и затова плъзгането по повърхността на текста и музиката много ме изненада. Но стига толкова, поне е красивичко.
Етикети: Опера
9 Comments:
Добре, значи ще го гледам, да си съставя мнение. Само една певица ли пее Турандот, колко са съставите - изтрих прес материала, а не ми се рови по страницата на операта, ако там изобщо има някакво инфо.
Аз бях и тая вечер - пяха Елена Баръмова и Костадин Андреев. Към Косьо имам отколешен сантимент, обаче не мога да не призная, че омаза почти всичко, което можеше да бъде омазано. Очаквах много повече от него. Винаги е имал проблеми с дикцията, но тази вечер всички "т" и "с" бяха "ф" и нищо, различно от това. Но не го обичам по-малко заради това - просто Камен беше в пъти по-добър и не може да не го призная.
Елена Баръмова - Турандот и Силвана Пръвчева (мисля) - Лиу обаче наистина бяха страхотни. Чувала съм и по-силно изпълнение на Елена, но и това беше чудесно, особено на фона на чутото във вторник.
Пинг беше много слабо звено тази вечер. Иначе оркестърът беше по-...обран, по-тих, хорът - по-силен и стегнат. В това отношение бяха значително по-добре от 25-ти.
Утре вечер ще ходя пак, не само заради Камен, но и за да чуя какви темпа ще даде Боби и дали ще ми хареса повече от трактовката на Емил Табаков.
На въпроса ти - в ролята на Турандот са Мариана Цветкова (която е желязна, жалко, че не я чух досега и дано утре е тя), Мария Драгони (с липсващите съгласни) и Елена Баръмова. Съставите обаче очевидно не съвпадат с предварително обявените, така че си е хазарт. Радвам се, че тази вечер имах възможността да чуя Косето, ако и да останах разочарована - обявен за днес, все пак, беше Цветан Цветков.
Но днес спектакълът се получи много, много по-добре от този във вторник и единствено Калаф отстъпи музикално.
Хайде още малко по темата.
Тази вечер гледах и последния спектакъл. Дебютът на Боби Спасов може да се смята за успешен (предполагам), въпреки че с темпата изненада много от солистите (начело с Камен). Оркестърът обаче звучеше по-лошо от снощи, а Угринов е много компромисен Пинг. Не ми се иска изобщо да коментирам безобразните опити да се догонят (тримата помежду си и тримата и диригента) - опити, продължили през цялата първа картина и завършили без особен успех.
Турандот беше Мариана Цветкова и двамата с Камен за пореден път показаха защо няма огромен кристален полилей в операта. Просто щеше да падне. Тя няма глас. Тя има уникално гласище и наистина я обожавам (както и Камен, но то това се знае отдавна). Интересното е, че Мария Драгони не е пяла изобщо, което означава, че замазаното пеене на 25ти трябва да е било дело на Мариана - нещо, което аз отказвам да повярвам, още повече след чутото днес. Това е интересно да се провери.
Камен... си е Камен. Като отнесе всичко живо с "Nessun dorma", направо ме уплаши. Едва за втори път чувствам такъв прилив на енергия у друг човек, мисля, че можеше да преобрърне света и, честно да си призная, като го гледах, се уплаших за финалния дует и за здравето и благосъстоянието на Мариана след него.
Ако трябва да обобщя, най-добрите изпълнения, които чух бяха:
-Турандот - Мариана от тази вечер, но също и Елена снощи (тя има уникалната способност да праща тръпки по гръбнака ми с нейното "Mai nessun m'avra" и с любимото ми "Gli enigmi sono tre, la morte una", противопоставено на неговото "Gli enigmi sono tre, una e la vita!")
- Калаф - до Nessun dorma - Камен от 25.03, след арията - Камен от днес
- Тимур и Алтум - съставът днес, категорично
- Лиу - колебая се между Цветелина Василева (25.03) и Силвана Пръвчева (вчера) - и двете направиха много хубави неща.
- Пинг, Панг, Понг... май снощи бяха не-чак-толкова зле. Тази вечер им се получи втора картина (с уговорката за Угринов)- а тя си е важна, няма спор. Но пък първа беше феноменално ужасна.
- хор и оркестър - снощи, категорично снощи, но с уговорка за една идея (даже 2) по-бързи темпа
:|
Защо така? Разочарован от спектаклите, или разочарован от мен? :)
Вярвам, че и за двете бихте имали много подходящи и правдоподобни аргументи, но думите, в повечето случаи, не хапят. Така че - смело...
Razocharowan e twyrde silna duma, a i tyj kato emocionalno sym si na 3, dori kogato neshto me r.(sykrashtenie ot onowa ogromnoto s mnogoto bukwi, ako trqbwa da go napisha pak shte se izprishtq ;) )mi minawa lesno ;)Po skoro smrandafrycan e towa koeto me opiswa tochno.
Оф, щях да ти предлагам да се мотаем в неделя, ама току що неделната сутрин стана много, много неясна.
А ти дали ще ходиш на Бала с каски? Просто питам, мисля, че ще си заслужава, но това вече го обговорихме по-горе някъде...
Мариана Цветкова пя Турандот на 21 март и на 30 март.
Което май значи ,че не е нейно замазаното пеене на 25 ти-вторник.
Аз си знаех, че не може да бъде. Просто защото ми е любимка (т.е. най-малкото, защото ми е любимка).
Елена пък има много характерно звучене в голямата ария в сцената със загадките, така че не може да е била и тя. Питанката остава - но която и да беше, звучеше неприятно - като Съдърланд в мнооого късните й години, когато се чува основно "а" и "о" и някоя друга гласна между тях.
Но Мариана... ах, Мариана... Снощи пак отвя партера и първи балкон с това уникално нейно гласище.
Публикуване на коментар
<< Home