сряда, септември 11, 2013

Рефрен някакъв

Аз търся тебе, ти търсиш друг, а той търси друга, тя пък търси друг...
 
Напоследък си го припявам доста често това куплетче, без всъщност да знам какво или кого търся. Ама пак ми е някак близко.
 
Не, не търся теб, макар ти да си последният мъж, който ме разплака, без дори да мога да ти се разсърдя за това. Кармата наистина била кучка, гадно ми го върна тогава. И удивително бързо, при това: в рамките на едва няколко часа.
Уви, не търся и него. За добро или лошо, човек не може (а и не трябва) да заповядва на сърцето си. Чак се изненадах от собствената си категоричност. Макар да не пречи да ми е кофти заради това.
Не търся и продължение на супер слънчевите случайни срещи у дома. Пощенският код пречи. 
 
Мога до утре сутрин да изреждам какво не търся. Да ме питате какво, аджеба, търся тогава - не знам. И, честно казано, в момента не съм сигурна дали изобщо търся нещо, затова за момента просто гледам да не наранявам хората, които срещам по пътя в търсене на онова, което търся. :) Обаче вече сериозно обмислям да звънна на Томи Робредо и да стана принцеса. Като не е необходимо двете да са взаимносвързани, но връзката между тях не е и напълно изключена. :) :) :)
 
(това горе беше само за да си напомням за това лято, ако някога ме наскачат лудите - в следващата публикация пак ще си говорим за театър: така е редно, пък ми и липсваше)

Етикети:

понеделник, септември 09, 2013

Опак човек, казвам ви

Никой не вярва, като му казвам, че съм именно такъв. То това е, понеже обикновено се усмихвам много мило. Впрочем, сега се сетих за нещо - има един момент, в който, когато побеснея много, си стягам челюстта, без да се усетя и явно ми изпъкват трапчинките (Везничка, какво да ме прави човек), при което хората решават, че се усмихвам. Фатална грешка.
Тааа... да. Щях да ви привеждам още едно доказателство по повод заглавието на настоящата публикация. Ето, онзи ден беше Съединението. Ако не бях пуснала телевизора в хотела в Пловдив сутринта, за да проверя по инерция дали не сме във война, нямаше да се сетя за празника цял ден. За мен въпросният ден бе третият пореден от фестивала TheatAir, модул на "Двама са малко, трима са много" и нищо, различно от това. После гледах, че разни приятели са си честитили празника във Фейсбуук, обаче мен си ме държат фестивалните емоции и толкова. Така и не усетих атмосферата на алтернативния празник.
Тези дни четох един биографичен роман за живота на Микеланджело - третият ми любим скулптор след Донатело и Джамболоня. Вероятно наравно с втория, всъщност, но това е съвсем субективно. Та в един диалог в книгата Граначи обвинява Микеланджело, че е безбожник, защото когато влиза в църква, се интересува повече от произведенията на изкуството в нея, отколкото от предназначението й. А Микеланджело всъщност е вярващ. В горните 2 отношения си приличаме много, но не виждам никакво богохулство в това: какво по--хубаво и богоугодно от възможността да намериш и да упражняваш призванието си? Изпообиколих сумати църкви във Флоренция именно с идеята да видя тази или онази фреска, разпятието на Донатело и онова на Брунелески... пък нека е безбожност.
Не ме разбирайте грешно, не се правя на интересна и нямам особен проблем с авторитетите. Стане ли дума за театрален фестивал обаче, моето собствено време започва да тече по начин, който не мога да контролирам, но на който се наслаждавам безумно много. И за да не решите, че оспорвам важността на Съединението, да си призная - в нечетните години просто изключвам на 27 септември и изобщо не мисля за датата като за рождения си ден: тогава денят е просто четвъртият поред от фестивала "Пиеро" и се е случвало да се сетя, че аз всъщност съм родена на тая дата, едва когато родителите ми ми честитят (обикновено те са първи сутринта). 
Опак човек, казвам ви.

Етикети:

неделя, септември 08, 2013

Една нощ... малко по-късно

Доста по-късно, всъщност. Беше почти в предното хилядолетие, но не съвсем. Абе, без малко.
Тогава гледах "Хамлет" на ДКТ-Пловдив. Този спектакъл ме сблъска за пръв път с тях и ударът беше челен, а в резултат от него цялото ми 16-годишно (по онова време) същество свети в продължение на няколко дни - къде със собствена, къде с (тяхната) отразена светлина.
Снощи пак светнах от щастие, защото се върнах към нещо познато и обичано. И да, беше различно, но хубаво - по начина, по който са хубави пържените филийки с мед: където и с когото и да ги хапваш. По начина, по който те кара да се усмихваш снимката от 16-я ти рожден ден - на която, признай си, изглеждаш нелепо, обаче пък тоя ден ти е останал като един от най-милите спомени въобще.
Истината е, че допуснах една много сериозна грешка, когато препоръчвах "Хамлет" на приятелка онзи ден. Разчитайки само на спомените си, изстрелях директно определението, че постановката е марионетна. Ами не, не е. Използвани са само три марионетки, но грешката всъщност е вярна: това са Хамлет, Офелия и Лаерт и в избраната система кукли е въплътена цялата нежност, ефирност, въздушност на образите. Няма начин да ги сбъркате - те са "добрите". Клавдий и Гертруда също са от едно "тесто" - тежки, тромави, съвсем ограничени в движението си, те не само си приличат, но и се допълват, изправени в съвсем категорична опозиция на младите. Този похват е доволно стар, но също така и очевидно работи безпогрешно.
Връщам се отново към грешката по-горе: в съзнанието ми беше останала именно идеята за марионетен спектакъл - за нежност, ефирност и въздушност (простете повторение), за известна грацилност дори. И в случая това не се отнася до отделни герои, а до цялостното усещане, което ми е оставило представлението тогава.
Това обаче е на втори план: ако бях енолог, щях да ви кажа, че именно това е краят, послевкусът на съответния спектакъл - докато тялото му, вкусът, който ти дава на момента в устата, е по-тежък, оцветен от малко хеви метъл, доста мрачни картини и - разбира се - Шекспировия сюжет. Насилие има - о, не само го има, ами е и много, но е представено с възхитително намигване към публиката и към мрачността на темата: още в началото актьорите обещават, че ще има трупове и удържат обещанието си на 100%, но всичко се случва със сериозността на мачовете в кеча някога: хем се млатят със столове, хем зрителите знаят, че е постановка. :) Сравнението с пишман-спортно състезание не е случайно - не само защото в момента стръвно гледам мачовете от US Open-a, а и защото някои от сцените в спектакъла са решени по подобен начин.
Сценографията - трябва да призная - ми идва леко "бъбрива", макар да не мога да отрека, че изпълнява задачите си и създава различни пространства бързо, адекватно и без особени усилия от страна на актьорите. А като стана дума за актьорите, не мога да не отделя няколко думи и за тях, защото, премисляйки видяното снощи и спомените си отпреди 12 години, си дадох сметка, че вероятно те са били факторът, влюбил ме в това представление. И четиримата са прекрасни (за Румен Караманов съм ви говорила и преди), но текстът сякаш звучеше по-добре в устата на Виктор Бойчев и Димитър Николов. Веднага обаче правя едно уточнение - те всичките, освен съответните образи, бяха и актьорите в Шекспировия театър (или някое и друго поколение след Барда). В качеството си на такива, разбира се, имат право да бъдат уморени, отегчени или просто да не са на кеф и да изпълнят ролята си по-...протоколно съответната вечер. Именно такова впечатление остави Румен Караманов, но отново с уговорката, че ми се струва, че тъкмо такава е ролята му в случая: сякаш текстът на Хамлет звучи изкуствено на самия Шекспиров актьор, убива му на устата. Малко по-друго усещане оставя Панайот Добрев - Понко, който като че вкарва твърде много от собствената си личност на сцената и отвлича вниманието от куклите, които води. Естествено, не изключвам възможността и това да е "по сценарий", а аз да не съм го разчела правилно. Важното обаче е, че и четиримата на сцената играят с удоволствие (и със сърце, въпреки уговорките, които направих току-що), а това е най-ценното и грабва публиката най-силно. А аз - без да имам мнението си за меродавно - предпочитам милион пъти очарователният едночасов "Хамлет" на ДКТ-Пловдив пред 4-часовите напъни върху същия текст на драматичните театри у нас и по света. Въпрос на вкус.    

Етикети:

петък, септември 06, 2013

Две неща набързо

Първо, забравих да ви кажа, че гледах "Птица" на ДКТ - Стара Загора. Много приятен спектакъл - един от многото, които ще следват подобна линия в идните години. Но за това - по-после, понеже искам да го видя още веднъж, на 9-ти, преди да ви разкажа повече.
Второ, тия дни се върнах 14-15 години назад във времето - бях забравила колко е готино. И инфантилно. Но преобладаващо готино. И вдъхновяващо, ако и да е доста futile като цяло. Но то иначе няма да съм аз: винаги всички са били наобратно, пък аз - наопаки. :)
Айде, и едно трето като бонус, задето ме четете. Също тия дни си дадох сметка как започнах блога, в какво се беше превърнал и че всъщност не е добра идея да го оставям да прашасва, защото - по един или друг начин - е достигнал до много хора. Готини, слънчеви, усмихнати хора, за които съм мислила, докато съм писала част от публикациите. При мен всичко се получава със закъснение, ама ще продължавам да си търкалям камъните, пък каквото-такова. Нещата ми се случват по извънредно странен начин и винаги е било така, но както казах и по-рано, все съм наопаки. Вече 28 години свиквам с тоя факт.  
 
Сега обаче предстои да ви разправям за едно много хубаво събитие, на което ще отделя няколко поста.

Етикети: